1. Werk verloopt effectiever.
Medewerkers kunnen zich rechtstreeks focussen op hun hoofdtaken in plaats van op bijzaken die vaak meer aandacht vragen dan ze vooraf inschatten.
2. Het bedrijf wordt schaalbaar.
De field service software kan zonder al te veel extra inspanning meegroeien bij een toename van het gebruik van de applicatie.
3. Minder kans op fouten.
Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk wil je het aantal fouten beperken. De kans op fouten bij een geautomatiseerd proces is kleiner dan bij een handmatig proces. Toch blijft automatisering van de buitendienst mensenwerk omdat het handmatig eenmalig geconfigureerd moet worden.
4. Makkelijk te controleren.
Door geautomatiseerde scripts zijn systemen voorspelbaar. De volgorde van acties staat gedocumenteerd in code en is dus makkelijk uit te leggen. Op deze manier biedt een field service oplossing altijd inzicht en overzicht in alle processen voor iedere gebruiker.
5. Aanpassingen zijn snel uitvoerbaar.
Het kost minder tijd en geld om iets uit te rollen en weer terug te draaien, dan wanneer dit handmatig moet gebeuren.
6. Efficiëntie stijgt door standaardisatie.
Als alle bedrijfsprocessen zijn vastgelegd, is het automatiseren en standaardiseren onmisbaar voor een hoge mate van efficiëntie. Het proces wordt eenmalig vastgelegd in de software en verloopt keer op keer dezelfde stappen en acties.
Het automatiseren van bedrijfsprocessen biedt dus veel voordelen. Tegenwoordig moeten organisaties met hun tijd mee om hun klanten optimaal te blijven bedienen. Zij kunnen zich ontwikkelen met digitale oplossingen. Hierdoor zijn administratieve overhead, papieren werkbonnen, onleesbare handschriften, incomplete of vermiste werkbonnen, overwerk en trage reactietijden voorgoed verleden tijd.