1. Zorg voor een doorgedreven synchronisatie
Bij de integratie van een ERP-systeem met e-commerce is het belangrijk dat je de totale processen integreert en automatiseert. Alleen op die manier haal je maximaal voordeel uit je bedrijfssoftware. Zorg er dus voor dat alle gegevens over nieuwe bestellingen, betalingen, prijsafspraken, klanten, leveringen, producten en voorraden automatisch worden bijgewerkt voor beide systemen en ook worden geïntegreerd met de boekhouding. Zo blijft alles voortdurend up-to-date en kan je je klanten een perfecte service bieden.
2. Overweeg software die flexibiliteit biedt
Vaak is integratie met andere software eenvoudiger aan de hand van een Cloud-omgeving of via remote desktop. Hierdoor kan je steeds van overal verbinden met de omgeving, en dus van overal werken. Het biedt ook de mogelijkheid om te connecteren met andere Cloud-gebaseerde applicaties zoals o.a. Office 365.
3. Denk toekomstgericht
Houd rekening met de evolutie van je bedrijf. Je kiest daarom best een combinatie van ERP- en e-commercetechnologie die je later nog aanpassen en uitbreiden. Sommige pakketten zijn modulair opgebouwd zodat je eenvoudig nieuwe mogelijkheden kan toevoegen. Stel je ook de vraag hoe gemakkelijk je nieuwe diensten en producten of extra vestigingen in het systeem kan onderbrengen.
4. Vergeet niet te testen
Ook al kan je niet wachten om van start te gaan, toch moet je absoluut een grondige testfase voorzien. Eventuele haperingen of problemen met de synchronisatie van gegevens haal je er toch liefst uit voor je webshop opengaat. Je softwarepartner kan je natuurlijk helpen bij de technische kant van de zaak. Het uittesten doe je beter met een aantal gebruikers die uiteindelijk met de software zullen werken.
5. Kies de juiste softwarepartner
Ga voor een softwarepartner met ervaring in de integratie van ERP en e-commerce voor bedrijven van jouw omvang. Zo krijg je precies de service die je nodig hebt. Een goede softwarepartner zal niet alleen instaan voor een perfecte configuratie en integratie maar optimaliseert je webshop ook voor Google. Je klanten moeten je online winkel immers wel kunnen vinden.
6. Vergeet de gebruikers niet
Nieuwe software roept vaak weerstand op bij een deel van de gebruikers. Geef dus voldoende aandacht aan de communicatie rond je automatiseringsproject en zorg voor een gebruiksvriendelijk systeem waarin je medewerkers zelf kleine aanpassingen kunnen doorvoeren zoals producten of klanten toevoegen. Daarnaast moet je ook op je softwarepartner kunnen rekenen voor opleidingen en ondersteuning op langere termijn.